Mata do ćwiczeń to must have każdej osoby, która planuje ćwiczenia w domu. Wpływa ona nie tylko na jakość wykonywanych czynności, ale także na stabilność i bezpieczeństwo. Jaką matę wybrać do jogi, a którą do gimnastyki? Na co zwrócić uwagę podczas zakupów? Odpowiedzi na te pytania oraz wiele cennych wskazówek, znajdziecie w dalszej części naszego poradnika.

Mata macie nierówna 

Przede wszystkim warto podkreślić, że nie bez powodu mata do ćwiczeń to jeden z podstawowych asortymentów sklepów sportowych i siłowni. Chociaż z pozoru wszystkie mogą wyglądać podobnie, wiele właściwości je różni. Począwszy od materiału, przez grubość, skończywszy na wymiarach. Nieświadomy zakup może znacząco przełożyć się na nasz komfort podczas ćwiczeń, dlatego warto zaczerpnąć nieco wiedzy.

Najpopularniejsze rodzaj mat 

Obecnie wyróżnia się wiele rodzajów mat, które przypisuje się do konkretnych dziedzin sportowych. Poniżej wskazaliśmy trzy najpopularniejsze, które doskonale sprawdzą się w przypadku osób początkujących, które planują rozpocząć aktywność fizyczną w domu. 

Mata do jogi 

Zajęcia jogi bez maty to tak, jak ćwiczenia z boksu bez rękawic. Ten asortyment w przypadku takiej aktywności odgrywa niezwykle ważną rolę. Co ważne, bardzo często mata do jogi, mylona jest modelem do tradycyjnych ćwiczeń, więc zanim sięgniemy po pierwszą lepszą propozycję, powinno się sprawdzić, jej przeznaczenie. 

Najważniejszą cechą maty do jogi powinny być właściwości antypoślizgowe oraz izolacja od gruntu – szczególnie jeżeli planujemy aktywność na świeżym powietrzu. Stabilność w przypadku rozciągania i ciągłego zmieniania pozycji jest niezwykle ważna.

Mata do ćwiczeń jogi
fot. pixabay.com

Mata do ćwiczeń gimnastycznych 

W odróżnieniu do maty przeznaczonej dla jogi, ten model, powinien być przede wszystkim grubszy i większy. Ćwiczenia gimnastyczne wiążą się przeważnie z dużą dynamiką ruchów, dlatego warto chronić się przed uderzeniami i kontuzjami, gdy np. stracimy równowagę i upadniemy na podłoże. 

Mata treningowa 

Trzecim i ostatnim rodzajem jest mata treningowa, którą spotykamy najczęściej. Jej uniwersalność pozwala na wykorzystanie tej karimaty podczas rozmaitych aktywności np.: fitnessu, pilatesu lub ćwiczeń aerobowych. Powinna chronić przed poślizgiem i otarciami. W tym przypadku niezwykle ważna będzie także wytrzymałość mechaniczna. 

Mata do ćwiczeń: najważniejsze cechy

Jeżeli mamy już ogólną wiedzę na temat podstawowych rodzajów mat do ćwiczeń, czas poznać konkretne parametry. 

Grubość 

Generalnie zakłada się, że im grubsza mata do ćwiczeń, tym wygodniej. Jednak finalnie jest to zależne od rodzaju uprawianego sportu. Jest to ważny czynnik, jeżeli wykonujemy dużo figur w pozycji leżącej np. na plecach lub brzuchu. Gdy jednak stawiamy na ćwiczenia relaksacyjne, wówczas cienkie modele sprawdzą się lepiej. 

Mata do ćwiczeń: grubość
fot. pixabay.com

Rozmiar

Wymiary najlepiej dopasować do naszego wzrostu. Najpopularniejsze maty mają od 180 do 190 centymetrów. Należy pamiętać o tym, aby pozostawić na niej nieco wolnego miejsca. Z tego powodu jeżeli mamy np. 170 cm wzrostu, wówczas mata o długości 190 cm będzie optymalnym rozwiązaniem. To samo dotyczy szerokości. Gdy planujemy ćwiczenia w pozycji leżącej, wówczas nasz obrys ciała nie powinien wystawać za karimatę.

Materiał

Przeważnie karimaty do ćwiczeń powstają z różnego rodzaju tworzyw sztucznych na bazie gumy lub polipropylenu. Zwracając uwagę na materiał, trzeba pamiętać o higienie, bo wystarczy jedna seria aktywności, aby zaczęły pojawiać się na niej grzyby lub bakterie. Najlepszym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po matę z gładką powierzchnią, którą łatwo wyczyścimy przy pomocy detergentu, nie tracąc jej właściwości. Dla alergików polecane są karimaty ze specjalną antyalergiczną pianką, która zapewnia maksymalną higienę w strefie ćwiczeń. 

Dobry sprzęt do ćwiczeń jest podstawą każdej dyscypliny sportowej. Większość sklepów posiada działy dedykowane konkretnym aktywnością, co dodatkowo pomaga podczas zakupów.

 

 

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSprzęt AGD: gdzie szukać promocji?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here