Zarządzanie firmą wcale nie jest tak łatwe, jakby się mogło wydawać – wie o tym doskonale każdy przedsiębiorca. Wyjątkowo zaś dużo problemów zaczyna pojawiać się, kiedy chcemy rozwijać się bardziej i zaczynamy działać na terytoriach różnych państw…

Problemy firm działających w kilku państwach

Wielu początkujących przedsiębiorców niestety nie orientuje się zbyt dobrze, że praktycznie każda ingerencja na terytorium obcego państwa wymaga pewnych działań księgowych i prawnych. Przede wszystkim chodzi tu o VAT. Jak to wygląda na terenie Niemiec? Kiedy polska firma zobowiązania jest zarejestrować się do VAT w Niemczech?

Obowiązek rejestracji do VAT

Przede wszystkim warto wyjaśnić, że zazwyczaj polska firma nie mająca siedziby w Niemczech i wysyłająca jedynie do Niemiec towary lub wykonująca dla naszych zachodnich sąsiadów pewne usługi, nie musi się rejestrować do VAT. Oczywiście każda firma w Niemczech – posiadająca tam siedzibę itd. musi to zrobić. Kilka sytuacji, w których obowiązek rejestracji zachodzi, wcale nie jest tak oczywistych.

1. Transport osób – jeśli polski przewoźnik wiezie osoby np. z Warszawy przez Niemcy do Portugalii to powinien w Niemczech rozliczyć VAT.

2. Usługi budowlane/ związane z nieruchomościami – wykonywanie na terenie Niemiec takich usług także zazwyczaj jest opodatkowane tam, gdzie nieruchomość się znajduje.

3. Sprzedaż wysyłkowa do Niemiec powyżej rocznego limitu 100.000 euro.

4. Import towarów, jeśli odprawa celna była na terenie Niemiec.

5. Dostawa towaru z Niemiec – np. zakup maszyny w Niemczech, dostarczenie jej do Polski i następnie sprzedanie Czechom.

W powyższych przypadkach polska firma zmuszona jest zarejestrować się do VAT, składać wstępne deklaracje miesięczne lub kwartalne oraz deklarację roczną.

Rejestracja do VAT w Niemczech – jak wygląda?

Jak jednak zarejestrować się do VAT w Niemczech? Przede wszystkim należy wiedzieć, że podczas gdy w Polsce posiadamy tylko jeden Numer Identyfikacji Podatkowej, tak w Niemczech wyróżniony jest Steuernummer (St.-Nr.)- przeznaczony dla transakcji wewnątrzkrajowych oraz Umsatzsteuer-Identifikationsnummer (USt-IdNr.) do transakcji wewnątrzunijnych.

Generalnie należy zdobyć pierwszy numer czyli St.-Nr. Miesjca, w których należy ubiegać się o uzyskanie takiego numeru to Urząd Skarbowego w Oranienburgu, w Hameln albo w Cottbus. Miejsce zależy od nazwiska. Sam proces rejestracji odbywa się generalnie wyłącznie drogą online, zaś numer otrzymujemy pocztą.

Warto jeszcze dodać, że dobrze jest skorzystać z pomocy fachowca przy składaniu deklaracji tak, aby się nie pomylić i za to nie płacić!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here